-
راه روشن
1:23:17 دقیقه
بررسی ادعای عدم تحریف تورات و انجیل و نقد سلیمانی اردستانی 14 مرداد 1404 -
دکتر ابوالقاسمی
1:25:27 دقیقه
نقد افکار باطل سلیمانی اردستانی 04 31 تیر 1404 -
دکتر ابوالقاسمی
56:17 دقیقه
خیانت های یهود 3 تیر 1404 -
راه روشن
1:09:22 دقیقه
از فدک تا افشای سر؛ نگاهی نو به اجتهاد، عقلگرایی و عصمت در تاریخ اسلام 20 خرداد 1404 -
دکتر ابوالقاسمی
1:22:40 دقیقه
نقد علمی دیدگاههای انحرافی پیرامون رابطه انسان با پیامبران و عقل 13 خرداد 1404 -
راه روشن
1:22:57 دقیقه
نقد افکار باطل آقای سلیمانی اردستانی 03 30 اردیبهشت 1404 -
نقد افکار باطل آقای سلیمانی اردستانی 02 23 اردیبهشت 1404
1:24:3 دقیقه -
راه روشن
1:25:49 دقیقه
نقد افکار باطل سلیمانی اردستانی 01 2 اردیبهشت 1404 -
راه روشن -تحلیل و نقد مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 08 26 فروردین 1404
1:23:20 دقیقه -
راه روشن - تحلیل و نقد مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 07 19 فروردین 1404
1:15:48 دقیقه -
راه روشن - نقش قرآن در زندگی و جامعه اسلامی 12 فروردین 1404
1:23:58 دقیقه -
راه روشن - تحلیل و نقد مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 06 28 اسفند 1403
55:27 دقیقه -
راه روشن - تحلیل و نقد مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 05 21 اسفند 1403
53:47 دقیقه -
راه روشن - تحلیل و نقد مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 04 7 اسفند 1403
1:23:19 دقیقه -
راه روشن - تحلیل و نقد مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 03 30 بهمن 1403
1:20:44 دقیقه -
راه روشن - تحلیل مناظره حاتم قادری و حسن انصاری 02 16 بهمن 1403
1:25:41 دقیقه -
بررسی شبهه خمس و تحلیل مناظره حاتم قادری و حسن انصاری؛ نگاه به مبانی اعتقادی شیعه 2 بهمن 1403
1:24:17 دقیقه -
راه روشن - علامات ظهور ( بداء در سفیانی)2 18 دی 1403
1:23:25 دقیقه -
راه روشن - علامات ظهور ( بداء در سفیانی) 11 دی 1403
1:22:49 دقیقه -
راه روشن _ پاسخ به شبهات پیرامون آرامگاه حضرت زینب (سلام الله علیها) در دمشق و تحولات سوریه 4 دی 1403
1:23:02 دقیقه -
راه روشن _ تحولات سوريه و حركت مهاجرين اهل سنت ايران در سوريه 27 آذر 1403
1:23:38 دقیقه -
راه روشن _بررسی تحولات و اتفاقات سوریه 20 آذر 1403
1:22:17 دقیقه -
راه روشن _ عوامل مؤثر در تقویت و تلطیف ولایت 6 آذر 1403
1:24:12 دقیقه -
راه روشن _ نقدی بر دوگانه سازی مسئله دعوت، با جهاد 29 آبان 1403
1:25:36 دقیقه -
راه روشن - تناسخ و جنگ لبنان 8 آبان 1403
1:24:55 دقیقه -
راه روشن - اسلام و مبارزه با خرافات 24 مهر 1403
1:24:12 دقیقه -
راه روشن - پاسخ به شبهات در مورد نبوت 17 مهر 1403
1:24:42 دقیقه -
راه روشن - بررسی مناظره بهمن ترکیان (اسکپتیک) با عقیل هاشمی 27 شهریور 1403
1:20:03 دقیقه -
راه روشن - بررسی صحبتهای حجت الاسلام قنبريان با عنوان جبهه حسين (عليه السلام) 2 6 شهریور 1403
1:23:35 دقیقه -
راه روشن -بررسی صحبتهای حجت الاسلام قنبريان با عنوان "جبهه حسين" (عليه السلام) 30 مرداد 1403
1:20:54 دقیقه -
راه روشن - جایگاه عمّار یاسر 23 مرداد 1403
1:22:26 دقیقه -
راه روشن - تحلیل مناظره و تحلیل سخنان آقای ناصر یوسفی 16 مرداد 1403
1:25:31 دقیقه -
راه روشن - نسبت دادن عزاداری به ارواح اهل بیت علیهم السلام 2 مرداد 1403
1:27:02 دقیقه -
راه روشن - شأن نزول هَل اَتی/ حکایت بیماری فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام و روزه آن حضرت 12 تیر 1403
1:16:01 دقیقه -
راه روشن - نقد صحبت های آقای علیرضا کمیلی 22 خرداد 1403
1:15:58 دقیقه -
راه روشن - نقد سخنان آقایان اسدپور و کمیلی 15 خرداد 1403
1:20:37 دقیقه -
راه روشن - مناظره و نقش آن در تبلیغ 8 خرداد 1403
1:24:20 دقیقه -
راه روشن -تحلیل سخنان مقام معظم رهبری 25 اردیبهشت 1403
1:25:38 دقیقه -
تحلیل ماهنامه علمی و تحلیلی وضعیت شناسی شیعیان( انگیزه های گرایش به تشیع در ایران ) 18 اردیبهشت 1403
1:21:35 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 11 اردیبهشت 1403
1:24:40 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 8 اسفند 1402
1:18:15 دقیقه -
راه روشن - نقد دگر اندیشان شیعی 10 بهمن 1402
1:23:00 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 3 بهمن 1402
1:24:50 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 26 دی 1402
1:24:35 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 19 دی 1402
1:23:25 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 5 دی 1402
1:24:14 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 28 آذر 1402
1:27:32 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 14 آذر 1402
1:24:27 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 30 آبان 1402
1:25:09 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 16 آبان 1402
1:24:18 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 9 آبان 1402
1:28:47 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 25 مهر 1402
1:24:22 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 18 مهر 1402
1:23:38 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 21 شهریور 1402
1:23:19 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 24 مرداد 1402
1:22:41 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 17 مرداد 1402
1:24:09 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 10 مرداد 1402
1:21:23 دقیقه -
راه روشن - نقد دگر اندیشان شیعی 20 تیر 1402
1:30:49 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 30 خرداد 1402
1:19:27 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 23 خرداد 1402
1:22:12 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 2 خرداد 1402
1:15:29 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 26 اردیبهشت 1402
1:20:59 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 19 اردیبهشت 1402
1:25:02 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 12 اردیبهشت 1402
1:23:29 دقیقه -
دکتر ابوالقاسمی
1:24:48 دقیقه
نقد کتاب دین در ترازوی اخلاق 5 اردیبهشت 1402 -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 23 اسفند 1401
1:21:35 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 9 اسفند 1401
1:21:46 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 25 بهمن 1401
1:21:28 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 18 بهمن 1401
1:22:22 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 20 دی 1401
1:24:59 دقیقه -
راه روشن -نقد دگر اندیشان شیعی 22 آذر 1401
1:22:58 دقیقه -
راه روشن 1 آذر 1401
1:24:34 دقیقه -
راه روشن 24 آبان 1401
1:22:51 دقیقه -
راه روشن 3 آبان 1401
1:26:04 دقیقه -
راه روشن 26 مهر 1401
1:23:30 دقیقه -
دکتر ابوالقاسمی
1:21:43 دقیقه
حجاب، اجباری یا اختیاری است؟ 19 مهر 1401 -
نقد کتاب"دین در ترازوی اخلاق: نسبت میان اخلاق دینی و اخلاق سکولار" نویسنده ابوالقاسم فنائی
1:23:23 دقیقه
راه روشن 22 شهریور 1401 -
راه روشن 15 شهریور 1401
1:22:42 دقیقه -
راه روشن 8 شهریور 1401
1:25:23 دقیقه -
راه روشن 1 شهریور 1401
1:22:57 دقیقه -
راه روشن 25 مرداد 1401
1:25:40 دقیقه -
راه روشن 4 مرداد 1401
1:24:26 دقیقه -
راه روشن 14 تیر 1401
1:23:09 دقیقه -
راه روشن 7 تیر 1401
1:24:03 دقیقه -
راه روشن 24 خرداد 1401
1:24:14 دقیقه -
راه روشن 17 خرداد 1401
1:18:50 دقیقه -
راه روشن 3 خرداد 1401
1:20:43 دقیقه -
راه روشن 27 اردیبهشت 1401
1:20:59 دقیقه -
راه روشن 20 اردیبهشت 1401
1:24:16 دقیقه -
راه روشن 13 اردیبهشت 1401
1:25:29 دقیقه -
راه روشن 6 اردیبهشت 1401
1:25:52 دقیقه -
راه روشن 30 فروردین 1401
1:26:06 دقیقه -
راه روشن 16 فروردین 1401
1:27:07 دقیقه
نقد دیدگاههای باطل سلیمانی اردستانی در خصوص توسل و مقامات ائمه علیهم السلام راه روشن
قسمت صد و سی و دوم برنامه راه روشن با کارشناسی دکتر ابوالقاسمی و اجرای آقای غضبانی
دیگر قسمت ها
برنامه راه روشن 04 06 1404 (132)
عنوان برنامه: نقد دیدگاههای باطل سلیمانی اردستانی در خصوص توسل و مقامات ائمه (علیهم السلام)
کلیدواژه: راه روشن؛ دگر اندیشان دینی؛ وهابیت؛ توسل؛ انواع توسل؛ توهین به ائمه؛ استغاثه؛ جهل به قرآن؛ سماع موتی؛ طی الارض؛ مقامات ائمه علیهم؛ شبهه؛ علم امام!
استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابو القاسمی
مجری: آقای محمد تقی غضبانی
مجری:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَبِه نَسْتَعینْ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم؛ با سلام و درود بر روان پاک پیامبر مطهر اسلام و خاندان معصوم ایشان و حضرت اقا امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف)، عرض سلام ادب و احترام خدمت یکایک شما عزیزان بیننده داریم به برنامه راه روشن از شبکه جهانی حضرت ولی عصر خوش آمدید.
در این برنامه همچون برنامه های گذشته کارشناس عزیز و مهمان گرانقدرمان که ان شاءالله بتوانیم از کلمات و صحبت ایشان بهره ببریم جناب اقای دکتر ابو القاسمی هستند عرض سلام خدمت استاد داشته باشیم و برنامه را آغاز خواهیم کرد استاد عزیز وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید.
استاد ابو القاسمی:
علیکم السلام علیکم ورحمة الله
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمین اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَيْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَصلّ عَلیٰ مَنْ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَي وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ مَوْلانا صَاحِبَ العَصْرِ وَالزمَان!
عرض سلام دارم خدمت شما و بینندگان عزیز و گرانقدر شبکه جهانی حضرت ولی عصر امیدوارم هر کجا که هستند موفق و پیروز باشند.
مجری:
خیلی متشکرم از این که تشریف آوردید، و وقت گذاشتید ان شاءالله که بتوانیم کمال استفاده و بهره را ببریم از وقتی که در اختیار ما است و همچنین برای شما بینندگان امیدوارم که این ساعات و دقایق جزء صالح اعمال ما و شما عزیزان بیننده ثبت بشود.
عزیزان بیننده می دانید که این برنامه متکفل شبهاتی است که معمولا در فضای مجازی پخش می شود، در جلسات گذشته یک مناظره و گفتگوهایی بوده که اقای سلیمانی اردستانی صحبتهای داشته و جناب اقای دکتر آنها را نقد کردند.
قبل از این که به موضوع اصلی بپردازیم اقای دکتر بپردازیم به موضوعی که مناسبتش در همین روزها است بحث حمله یزید به کعبه علاوه بر جنایتهای دیگرش یکی از جنایت هایش همین است، نکته ای اگر است بفرمایید بعد به بحث خودمان بپردازیم.
استاد ابو القاسمی:
یکی از جنایتهای یزید تخریب کعبه است مدارک متعددی در این زمینه وجود دارد حتی پسرش وقتی خواستند او را به خلافت برسانند متن در کتاب الصواعق المحرقه، در النجوم الظاهره و در مورد اللطافة في من ولي السلطنة والخلافة و دیگر کتب آمده است می گوید:
«إن هذه الخلافة حبل الله وإن جدي معاوية نازع الأمر أهله ومن هو أحق به منه علي بن أبي طالب وركب بكم ما تعلمون حتى أتته منيته فصار في قبره رهينا بذنوبه ثم قلد أبي الأمر وكان غير أهل له ونازع ابن بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقصف عمره وانبتر عقبه وصار في قبره رهيبا بذنوبه ثم بكى وقال إن من أعظم الأمور علينا علمنا بسوء مصرعه وبئيس منقلبه وقد قتل عترة رسول الله صلى الله عليه وسلم وأباح الحرم وخرب الكعبة ولم أذق حلاوة الخلافة فلا أتقلد مرارتها»
الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة؛ اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر الهيثمي الوفاة: 973هـ، دار النشر: مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417هـ - 1997م، الطبعة: الأولى، تحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ج2، ص641
خلافت حبل الله است، جد من معاویه با علی ابن ابی طالب که شایسته تر بود جنگید، «وركب بكم ما تعلمون حتى أتته منيته فصار في قبره رهينا بذنوبه» خودتان خبر دارید چه کار کرد تا وقتی که مرد در قبر است باید جواب پس بدهد «ثم قلد أبي الأمر» سپس پدرم به خلافت رسید «وكان غير أهل له» پدرم شایسته نبود «ونازع ابن بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم» با پسر دختر پیغمبر جنگید «فقصف عمره» عمرش که نصف شد و نابود شد «وانبتر عقبه» و ذریه ای ندارد و فقط من از او بر جا مانده ام «وصار في قبره رهيبا بذنوبه» الان پدر من هم در قبر قرار دارد و در گرو گناهانش است.
«ثم بكى» گریه کرد، «وقال إن من أعظم الأمور علينا علمنا بسوء مصرعه وبئيس منقلبه» از سختترین مسائل برای ما این است که می دانیم پدرمان چطوری مرد و چقدر بد مرد. و چقدر جای بد رفت چون مرگش یک مرگ بسیار زشت بود. «وقد قتل عترة رسول الله صلى الله عليه وسلم» خاندان پیغمبر را هم که کشته بود «وأباح الحرم» و حرم را و مدینه را هم اباحه کرده بود سه روز در مدینه هر جنایتی خواستند انجام دادند فاجعه حرّه انجام دادند.
«وخرب الكعبة» و کعبه را هم خراب کرد، «ولم أذق حلاوة الخلافة فلا أتقلد مرارتها» من شیرینی خلافت را نچشیدم لذا نمی خواهم سختی و تلخیهایش را هم بچشم، نه شیرنی اش را می خواهم و نه تلخی آن را می خواهم.
پسرش دارد می گوید پدر من این همه جنایت کرده است. حالا یک عده الان بعد از هزار و دویست سال و یا یک هزار و سیصد سال می گویند یزید خیلی آدم خوبی بوده است. تعبیر می کنند امیر یزید، خلیفه یزید.
در کتاب تاریخ دمشق جلد 28 صفحه 203 می گوید نماینده یزید در آن جا رفت وقتی دید عبدالله ابن زبیر به کعبه پناهنده شده گفت کعبه را روی سرت خراب می کنم.
«والله لئن دخل الكعبة لنحرقنها عليه»
تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل؛ اسم المؤلف: أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله الشافعي الوفاة: 571، دار النشر: دار الفكر - بيروت - 1995، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ج28، ص203
«والله لنقاتلنه في جوف الكعبة»
المنتظم في تاريخ الملوك والأمم؛ اسم المؤلف: عبد الرحمن بن علي بن محمد بن الجوزي أبو الفرج الوفاة: 597، دار النشر: دار صادر - بيروت - 1358، الطبعة: الأولى، ج5، ص324
این عبارت بعدی بود.
اما خود یزید در زمان سید الشهداء (علیه السلام) عده ای را فرستاد حضرت را ولو متعلقا به استار الکعبه ولو در کنار پرده های کعبه است ترورش کند. این یزید است که هیچ احترامی برای آن جا قائل نبود.
در کتاب البدایه والنهایه ابن کثیر جلد 8 صفحه 225 می گوید:
«فلما كان يوم السبت ثالث ربيع الأول سنة أربع وستين نصبوا المجانيق على الكعبة ورموها حتى بالنار فاحترق جدار البيت فى يوم السبت وهذا قول الواقدى وهم يقولون: خطاره مثل الفتيق المزبد * ترمى بها جدران هذا المسجد!»
البداية والنهاية؛ اسم المؤلف: إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي أبو الفداء الوفاة: 774، دار النشر: مكتبة المعارف – بيروت، ج8، ص225
وقتی شنبه سوم ربیع الاول سال 64 بود، منجنیق به سمت کعبه نصب کردند و آتش پرتاب کردند. «فاحترق جدار البيت فى يوم السبت» در روز شنبه روز سوم ربیع دیوار کعبه آتش گرفت. این عبارتی است که اقای ابن کثیر در مورد زمان خلافت او مطرح کرده است.
جاحظ در رساله خودش، رساله یازدهم صفحه 398 منکراتی که یزید انجام داد قتل حسین، به اسارت گرفتن دختران پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) با چوب زدن به صورت و دندان سید الشهداء زدن، ترساندن اهل مدینه و هدم الکعبة؛ کعبه را خراب کرد.
باز عبارت دیگری که وجود دارد در کتاب معجم البلدان – یاقوت حموی است:
«ورمي الكعبة بالمنجنيق من أشنع شيء جرى في أيام يزيد»
[معجم البلدان - ياقوت الحموي] الكتاب: معجم البلدان؛ المؤلف: ياقوت بن عبد الله الحموي أبو عبد الله، الناشر: دار الفكر – بيروت، ج2، ص249
کعبه را با منجنیق هدف قرار گرفتن از زشت ترین کارهای بود که در ایام یزید انجام شد. در کتاب فتح الباری اقای ابن حجر است می گوید:
«أن بن الزبير حين مات معاوية أمتنع من البيعة ليزيد بن معاوية وأصر على ذلك حتى أغرى يزيد بن معاوية مسلم بن عقبة بالمدينة فكانت وقعة الحرة ثم توجه الجيش إلى مكة فمات أميرهم مسلم بن عقبة وقام بأمر الجيش الشامي حصين بن نمير فحصر بن الزبير بمكة ورموا الكعبة بالمنجنيق حتى احترقت»
فتح الباري شرح صحيح البخاري؛ اسم المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852، دار النشر: دار المعرفة - بيروت، تحقيق: محب الدين الخطيب، ج8، ص326
وقتی معاویه مرد ابن زبیر بیعت نکرد، و همین طور باقی ماند تا زمان که یزید مسلم ابن عقبه را وادار کرد با اهل مدینه بجنگند، ماجرای حرّه پیش آمد، سپس لشکرش را به مکه فرستاد، مسلم در آن جا مرد. «وقام بأمر الجيش الشامي حصين بن نمير فحصر بن الزبير بمكة» امیر لشکر حصین ابن نمیر شد و مکه را محاصره کرد «ورموا الكعبة بالمنجنيق حتى احترقت»؛ کعبه را با مجنیق هدف قرار داد آتش گرفت ناگهان خبر مرگ یزید رسید.
در کتاب فتح الباری جلد 8، صفحه 445 از فاکهی تاریخ مکه می گوید:
«لما احرق أهل الشام الكعبة ورموها بالمنجنيق وهت الكعبة»
فتح الباري شرح صحيح البخاري؛ اسم المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852، دار النشر: دار المعرفة - بيروت، تحقيق: محب الدين الخطيب، ج8، ص445
کلا بنیان مکه در این ماجرا سست شد. در کتابهای دیگر از جمله فَلَک النجات یا فُلْک النجات صفحه 82 از علمای احناف دارد:
«ورمي الکعبة بالمنجنیق»
از جمله کارهای یزید این را مطرح می کند. بد نیست بدانید که کعبه قبل از این که این آتش سوزی در آن رخ بدهد، آثار انبیاء در آن بود و این آثار از زمان نبی مکرم (صلی الله علیه واله وسلم) باقی مانده بود علامتها خصائص و نوشتهها، این نوشتهها هم خیلی هایش اسرار و رموزی بود که در کعبه باقی مانده بود اما وقتی که این کار را انجام دادند این ها آتش گرفت و از بین رفت و یکی از جنایتهای بسیار بزرگ امویان از بین بردن همین آثار انبیایی بوده که در کعبه باقی بوده است. این راجع به جنایتی که بنی امیه و یزید نسبت به کعبه انجام دادند.
مجری:
عینا پیروان شان همین کار را کردند آثار اسلامی را هرچه توانستند از بین بردند.
استاد ابو القاسمی:
جالب این جا است یک عبارت دیگر هم بخوانم اقای ابن جوزی در کتاب الرد علی المتعصب العنید المانع من ذم یزید می گوید در یکی از جلسات راجع به لعن یزید از ابن جوزی سوال شد. شروع به سخنرانی کردن کرد
«وقال ما تقولون»
چه می گویید در مورد کسی که سه سال حکومت کرد، در سال اول حسین را کشت و در سال دوم مردم مدینه را ترساند و مدینه را مباح دانست و در سال سوم کعبه را با منجنیق قرار داد و آن را خراب کرد.
«فقالوا نلعن»
گفتند هرکس باشد لعنتش می کنیم
«فقال فالعنوه»
گفت شما هم پس لعنتش کنید
«فلعنه بن جوزی علی المنبر ببغداد بحضرت الامام من ناصر»
در حضور خلیفه ناصر یزید را لعنت کردند و بزرگان از آن به بعد شروع کردند به لعنت کردن یزید. این راجع به جنایت یزید ابن معاویه لعنة الله علیه بود.
مجری:
شما در صحبتهایتان اشاره داشتید آقایان و پیروان آنها باید به این فکر کنند که کسی که این همه جنایت کرده حالا شما فرمودید با چه رویی می آیند این را امیر المؤمنین خطاب می کنند و جزء خلفا معرفی می کنند. واقعا بیندیشند.
استاد ابو القاسمی:
همین به شهادت رساندن سید الشهداء (علیه السلام) خیلی بدتر از خراب کردن کعبه است. روزی رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) نگاه شان به کعبه افتاد فرمودند:
«ما اشرفک، ما اطیب ریحک، ما اعظمک»
شروع کردند به مدح کردن کعبه، بعد فرمودند حرمت مؤمن نزد خدا از تویی کعبه بیشتر است. حرمت مؤمن نه حرمت سید الشهداء، نه حرمت کل خاندان پیغمبر (صلی الله علیه واله وسلم).
مجری:
یزید در آن سه سال حرمت کعبه را شکست، حرمت مؤمنین در مدینه را از بین برد و امام حسین (علیه السلام) را هم شهید کرد!
استاد ابو القاسمی:
حالا شاید حرمت کعبه برای شان از حرمت سید الشهداء در نزد آنها بیشتر است. اما در هر صورت همین مقدار که بدانند یزید همچنین کاری انجام داده ما امید داریم کم کم ذره، ذره به سمت مسیر درست بر گردند.
مجری:
بله، خداوند ان شاء الله هدایت شان کند والا عاقبت شان دست خدا است و هرچه زودتر به عذاب الهی دچار خواهند شد. استاد خیلی متشکرم از نکاتی که فرمودید.
من باز خدمت بینندگان یاد آوری کنم تلفنی که زیر نویس می شود پل ارتباطی ما و شما است از این طریق می توانید تماس بگیرید و سوالات تان را از جناب اقای دکتر ابو القاسمی بپرسید، سئولات قرآنی هم در همین برنامه پاسخ داده می شود چون خیلی از بینندگان در این خصوص هم سوال کرده اند که ما سئولات قرآنی مان را در چه برنامه ای می توانیم بپرسیم در این برنامه هم شما می توانید پاسخ سوالات تان را بگیرید.
اما جناب استاد! اقای سلیمانی اردستانی بخشی از صحبتهای شما را به خیال خودش پاسخ داده است.
استاد ابو القاسمی:
قبل از آن این را عرض کنم یک کانالی در تلگرام است کانال تابش آگهی، این اقا اسمش را نگفته بود ولی دوستان گفتند برای اقای دکتر محسن مُسیوند است، یک کلیپی از من پخش کرده بود مثلا خواسته بود نقد کند من این کانال را قبلا دیده بودم مطالبی مطرح می کرد، مطالبی که از جهت علمی، ارزش علمی نداشت فقط کلی گوییهای بود این طرف و آن طرف اشکال می گرفت کلیپی از ما پخش کرده بعد یک پاورقی و یک تعلیقه ای زده است این کلیپ را اطاق فرمان پخش کنند صحبتهای حقیر در مورد خاندن مقتل است که ایا مقتل حتما باید با سند صحیح باشد یا نه؟ این کلیپ را باهم ببینیم.
مجری:
پس این غیر از بحث برنامه سلیمانی اردستانی است که موضوع ما است. کلیپ جدا است و مباحث هم جدا است.
استاد ابو القاسمی:
بله. فقط با دقت بینندگان گوش کنند من چه گفتم تا بعد ببینیم ایا تعلیقه ای که ایشان زده درست است یا درست نیست.
مجری:
پس این کلیپی است که پخش شده و کسی به خیال خودش پاسخ داده است این کلیپ را ببینیم و توضیحات اقای دکتر را بیشتر در این خصوص بشنویم و بعد به موضوع خودمان اقای اردستانی بپردازیم.
کلیپ از اقای دکتر ابوالقاسمی که بر آن تعلیقه زدهاند:
استاد ابو القاسمی: مقاتلی که ما داریم اساسا خود مسئله بحث نقل مقتل برای چه است؟ به قول آقای قرائتی که خدا حفظ کند و سلامتی بدهد برای وزن کردن هرچیزی یک ترازوی خاص داریم، یکبار شما می خواهی زعفران و طلا را وزن کنی با یک ترازوی خاصی که مثقال و کمتر از مثقال هم را هم باید نشان بدهد وزن می کنی. یکبار می خواهی سیب زمینی بخری یک ترازوی مخصوص خودش است. یکبار می خواهی آهن بخری هرکدام یک ترازوی خاص خودش را دارد. شما بستگی به نیازت باید ترازویت را انتخاب کنی، آیا نیاز ما در مسئله مقاتل مانند نیاز ما در مسئله اعتقادات است؟ آیا اعتقادات مثل احکام است؟ آیا احکام مثل معارف عمومی و اخلاقی است؟ اینها باهم فرق می کنند.
یعنی چه؟ یکبار من میخواهم اعتقاد اصلی دین را بدانم این جا باید دلیل قطعی صد در صد داشته باشم. یکبار می خواهم احکام را بدانم یا فروعات اعتقادی را بدانم در این جا لازم نیست که من دلیل صد در صد قطعی داشته باشم باید بین خودم و خدا حجت داشته باشم.
یکبار می خواهم راجع به اخلاقیات بدانم، می گوید نسبت به پدر و مادرت مهربان باش، اصلا روایت ضعیف است، روایت هم که ضعیف باشد مگر اشکال دارد آدم به پدر و مادر نیکی کند؟ راجع به اخلاق ما نیاز به سند معتبر نداریم. بحث مقاتل هم از باب این نیست که من می خواهم اعتقادات قطعی بدانم از باب این است که من میخواهم از باب این که ابراز بکنم به اهل بیت (علیهم السلام) من نسبت به چیزی که احتمال داشته باشد به شما آزار رسانده باشد ناراحت می شوم.
یعنی چه؟ اگر شما فرض کنید خانه یک نفری هستید که خیلی به او علاقه دارید یک خبری ولو ده درصدی به شما بدهند یا پنج درصد بگویند احتمال دارد تصادفی که امروز شده پسر این خانواده در آن بوده است، مادر آن خانواده بی تابی می کند شما می روی تسلای دل می دهید و همراه آن مادر یک قطره اشک می ریزید آقا این خبر پنج درصدی است باشد خبر پنج درصدی باشد این جا مهم اتفاقی که رخ داده نیست شما می خواهی به مادر آن خانواده بگویی من با شما ارتباط قلبی دارم. هدف چه است؟ ارزشگزاری برای چه است؟
متأسفانه بعضی ها به این قضیه دقت نکردند آمدند مثلا می گوید فلان دعا سند معتبر ندارد، مگر فلان دعا اصلا نیاز به سند دارد؟ هدف از آن چه است؟ فلان مقتل سند معتبر ندارد این راجع به اصل قضیه که اساسا سبک سنگین کردن مقتلها یک قضیه اشتباه است بلکه تقریبا این قضیه اجماعی بوده است بین علما فتوایش هم متعدد نقل کردند که در باب مقتل خوانی اگر یقین دارید جعلی است نباید بخوانید اما اگر روایتی است احتمال می دهی رخ داده باشد ولو ده درصد بیست درصد با نقل از یک مصدری شما می توانی بخوانی اشکال ندارد. و این مطلب شرعا جایز است بلکه شخص برای این کار ثواب هم می برد.
مجری:
خیلی متشکرم، صحبتهای شما را در برنامه دیدیم قبلا این را فرموده بودید حالا نکته ای که است چه است اقایی که به قول خودش نقد کرده چه را می خواهد نقد کند؟
استاد ابو القاسمی:
یک عبارتی از مرحوم شیخ انصاری (رضوان الله تعالی علیه) برای شما بیاوریم که در مورد بحث عزای اهل بیت (علیهم السلام) در رسائل فقهی مرحوم شیخ انصاری و در اینترنت هم موجود است در جلد 1 صفحه 158 می فرمایند:
«والحاصل: أن العمل بكل شئ على حسب ذلك الشئ، وهذا أمر وجداني لا ينكر، ويدخل حكاية فضائل أهل البيت عليهم السلام ومصائبهم، ويدخل في العمل الأخبار بوقوعها من دون نسبة إلى الحكاية على حد الأخبار بالأمور الواردة بالطرق المعتبرة بأن يقال: كان أمير المؤمنين عليه السلام يصلي كذا ويبكي كذا، ونزل على مولانا سيد الشهداء عليه السلام كذا وكذا، ولا يجوز ذلك في الأخبار الكاذبة»
«والحاصل: أن العمل بكل شئ على حسب ذلك الشئ» عمل در هر چیز به حسب خودش است. می گوید اگر شما بیایید بگویید امیر مؤمنان این طور می کرد، سید الشهداء این طور می کرد، بر سید الشهداء این آمده است «ولا يجوز ذلك في الأخبار الكاذبة» اگر خبری را یقین دارید دروغ است حق نقلش را ندارید. اما در احکام، حلال و حرام می شود به ضعیفی که به حد وضع نرسیده عمل کرد.
یعنی چه می شود عمل کرد؟ یعنی می شود نقل کرد که بر سید الشهداء این مصیبت آمده و این در فلان مقتل آمده است. این فتوای شیخ انصاری است.
مجری:
چیزی که بالاخره احتمال دارد.
استاد ابو القاسمی:
احتمالش باشد خبر جعلی نباشد. یقین به جعل نداشته باشید این در کتاب رسائل فقیه شیخ انصاری آمده است. و بعد هم ایشان مطرح می کند در صفحه قبلش دارد:
«الرابع الخبر الضعيف في القصص والمواعظ حكي عن الشهيد الثاني قدس سره في الدراية أنه قال: جوز الأكثر العمل بالخبر الضعيف في نحو القصص والمواعظ وفضائل الأعمال، لا في صفات الله وأحكام الحلال والحرام، وهو حسن حيث لم يبلغ الضعيف حد الوضع والاختلاق، ( انتهى ). أقول: المراد بالخبر الضعيف في القصص والمواعظ هو نقلها واستماعها وضبطها في القلب وترتيب الآثار عليها، عدا ما يتعلق بالواجب والحرام»
كتاب: رسائل فقهية؛ نويسنده: الشيخ الأنصاري (وفات : 1281)، تحقيق: لجنة تحقيق تراث الشيخ الأعظم، ناشر: المؤتمر العالمي بمناسبة الذكرى المئوية الثانية لميلاد الشيخ الأنصاري قم: 1414، ص158
«جوز الأكثر العمل بالخبر الضعيف» اکثر علما همچنین فتوای داده اند، در نحو قصص و مواعظ و فضائل اعمال و نه در مورد صفات خدا، در مورد اعتقادات مربوط به صفات خدا نه، احکام حلال و حرام نه! دقیقا همان که عرض کردم اعتقادات و احکام خبر ضعیف نمی شود. اما در باب روضه سید الشهداء اکثر فتوای شان این است چیزی که نقل می کنید یقین به جعل نداشته باشید اشکال ندارد؛ پس ما یک مدرک را آوردیم البته مدرک در این قضیه خیلی زیاد است فتوا خیلی از علما به این قضیه داده اند. این راجع به فتوایش!
اما حقیر چه را عرض کردم گفتم هدف از نقل مقتل چه است؟ هرچیز یک ترازوی دارد متناسب ترازوی خودش باید باشد. در اعتقادات دلیل قطعی صد در صد میخواهیم، در معارف عمومی و احکام حجت باید داشته باشیم، در اخلاق و مقاتل نیاز به سند معتبر نداریم همین که جعلی نباشد کفایت می کند. چرا؟ چون هدف چیز دیگری است، میخواهی به اهل بیت بگویی ما به شما ارتباط داریم.
حالا بیرویم ببینیم این اقای که عرض کردیم جناب اقای مسیوند چه مطرح کردند.
"فرش قرمز: این که در تاریخ و مقاتل سند قطعی نداریم یا لازم نداریم این فی الجمله درست است؛ اما مطالب بعدی ایشان سراسر مغالطه است. میگوید باید حجت داشته باشیم ولی نگفته حجت در تاریخ به چه است و چه گزارش تاریخی حجت است!"
مگر من اصلا راجع به حجت تاریخی صحبت کردم؟ مگر من اصلا راجع به حجت تاریخ صحبت کردم؟ فقط خواسته یک چیزی گفته باشد. بحث حجیت تاریخی اصلا نبود. یک چیزی که احتمال داشته باشد و خبری که جعلی نباشد.
"در اخلاقیات و صرف خواندن ادعیه نیاز به سند معتبر نداریم حق نداریم مضمون آنها را به معصوم نسبت بدهیم، اینها دو مقوله است ابو القاسمی خلط کرده است."
مگر من گفتم به معصوم نسبت بدهیم، من کجا گفتم به معصوم نسبت بدهیم؟ یک چیزی احتمال دارد نقلش بکنیم و گریه هم می کنیم، چون احتمال دارد مصیبتی رخ داده باشد. کجا ادعا کردم به معصوم نسبت بدهیم. بعد گفته "مثالی هم که زده دقیق نیست در این موارد عقلا تلاش می کنند وقوع حادثه را تکذیب کنند یا در آن تشکیک کنند" حالا اگر در این ماجرا گریه کرد چه کار می خواهی بکنی اشکال دارد؟ یک زنی دید یک مادری گریه می کند آمد او هم گریه اش گرفت اشکال دارد؟ من دارم مثال می زنم.
"به صرف پنج درصد حادثه کسی را تسلی نمی دهند" اگر خدای ناکرده برای مادر شما همچنین حالی پیش بیاید مادر شما گریه نمی کند! تسلی می دهند که آرام باش.
"اگر واقعا اقای ابو القاسمی برای گزارش های تاریخ پنج درصد احتمال صحت را کافی می داند" کجا من گفتم برای تاریخ پنج درصد سند کافی است؟ "چرا روایت مخالفین خود مانند اهل سنت را قبول ندارد" اصلا چه ربطی به مخالفین و اهل سنت دارد؟
مجری:
اصلا خارج از موضوع است.
استاد ابو القاسمی:
"متاسفانه صحبتهای اقای ابو القاسمی دست جعل و جاعلان را باز کرده و رسما برای آنها فرش قرمز پهن کرده است تا هرچه بخواهند بنویسند" نخیر الکی میخوهی اشکال بگیری برو یک جای دیگر اشکال بگیر ما به لطف اهل بیت سعی می کنیم حرفهایمان دقیق و با مدرک باشد. این را دوستان گفته بودند ایشان نقد کرده اگر جواب می دهی گفتم چشم! و اگر نه خودم قبلا دیده بودم و چند ماه می شود این را مطرح کرده است.
مجری:
محبت کردید خیلی هم خوب است که روشن بشود ماجرا چیست و اگر خدای ناکرده کسی ابهامی در ذهنش باشد از این طریق بالاخره حل می شود خیلی هم خوب بود دست شما درد نکند.
با اجازه تان بیرویم سراغ بحث اصلی مان بحث صحبت های اقای سلیمانی را شروع کنیم قبلش یک فاصله ای بگیریم و گام بعدی را با یک فاصله ای شروع کنیم میان برنامه را ببینیم و بر می گردیم در موضوع خودمان بحث نقد صحبت های سلیمانی اردستانی با جناب اقای دکتر ابو القاسمی گفتگو خواهیم کرد.
(میان برنامه)
مجری:
صلی الله علیک یا مولای یا صاحب العصر والزمان؛ عزیزان بیننده برنامه راه روشن را از شبکه جهانی حضرت ولی عصر می بینید با این میان برنامه قشنگی که همکاران عزیزمان انتخاب کردند برنامه عطر و بوی مهدوی گرفت، ان شاءالله آنهای که توفیق دارند در مسجد جمکران و کسانی که در بارگاهها مقدسه و یا در منزل شان دعای توسل می خوانند و در رأس حاجتها که تعجیل فرج اقا امام عصر است ما و عزیزان همکار مان را از دعای خیرشان فراموش نمی کند.
جناب اقای دکتر در خدمت شما هستیم خسته نباشید مجدد و عرض سلام مجدد خدمت شما می خواهیم به بحث اصلی مان بپردازیم نکته ای اگر است بفرمایید که بعد کلیپ ها را پخش کنیم.
استاد ابو القاسمی:
در رابطه با صحبت های اقای سلیمانی اردستانی یک چند وقت به کلیپ هایش می پرداختیم اما گفتیم بیرویم سراغ جلسات یک مقدار خصوصیتر و فایلهای صوتی شان آنهای که خیلی...
مجری:
آن جایی که خودشان را رو می کنند.
استاد ابو القاسمی:
بله آن جا بیشتر خودشان را رو می کنند، فایل های صوتی که در کانالش می گذارد مخصوصا این اخیرها از این جای که مربوط به این دورههای متأخرتر است خیلی مطلب زیاد دارد واقعا در آن جا تا توانسته حقیقت و باطن خودش را نشان داده است. برای این که نشان داده بشود ایشان چه اعتقاداتی دارد ما جلسه قبل که خدمت تان بودیم کلیپی پخش کردیم نظر ایشان را در مورد تحریف نشدن تورات و انجیل در زمان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) و بعد هم این که الان همان تورات و انجیل است و همان حجت است. گفتیم این حرف را کسی می زند که یا باید طرف یهودی باشد و یا وهابی باشد. از این دو حال خارج نیست. حالا من یک ذره حرفم را دقیقتر می کنم وهابیت هم دو سه گروه دارند مثلا در رابطه با توسل وهابی ها چند تا دیدگاه دارند محمد ابن عبدالوهاب همه اقسامش را شرک می داند حتی توسل به جاه را شرک می داند و یک سری حرفهای زده است.
از جمله حرف های معروف محمد ابن عبد الوهاب این است که پیغمبر یک پستچی بود، آمد آن بسته پستی که می خواست برساند رساند و رفت (تمام شد) دیگر هیچ فایده ای برای ما ندارد! بله او وظیفه اش را خیلی خوب انجام داده اما غیر از آن وظیفه اش هیچ کار دیگری برای ما انجام نمی دهد.
به نظر شما اگر یک نفری از کسانی که ادعا می کند شیعه اهل بیت است همچنین حرفی بزند حکمش چیست؟ محمد ابن عبد الوهاب را علمای سنی به خاطر این حرف تکفیر کردند کلیپ را ببینیم
کلیپ شماره یک اقای سلیمانی اردکانی (محمد در دین ما کاره ای نیست)
ما محمدیست نیستیم مثل مارکسیست؛ محمد کاره ای در دین ما نیست یک پیامی از طرف خدا برای ما آورده است پیامش را تحویل داد کارش تمام شد!
مجری شبکه ولی عصر:
عجیب است، عین حرف محمد ابن عبد الوهاب که اهل سنت او را تکفیر کردند.
استاد ابو القاسمی:
محمد ابن عبد الوهاب اصطلاحی که دارد می گفت پیغمبر تارِش بود تارِش یعنی کسی که نامه را این طرف و آن طرف می برد. در کتاب های مختلف این را آورده است از جمله الوهابیة جذورها التاریخیة می گوید:
«استعانتهم برسول الله (صلی الله علیه واله وسلم) کان محمد بن عبدالوهاب، یقول أن إنه تارش»
پیغمبر یک نامه بری بود به بعضی از طرفدارانش می گفت عصای من الان، سودش از پیغمبر بیشتر است چرا؟ چون که الان با عصایم می توانم ماری چیزی بکشم پیغمبر مرده و دیگر هیچ سودی ندارد.
«انما هو تارش ومضی والتارش هو کساء البرید الذي یحمل الیک رسالة ویمضی فیها لسبیله»
تارش همان پستچی است نامه ای را برای شما می آورد رفت و تمام! واقعاً خجالت می کشم از لباس روحانیت تنم است یکی مثل آقای سلیمانی اردستانی در همین لباس همچنین جسارتی به نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بکند؛ یعنی اعتقاد او در مورد نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نه اعتقاد یک وهابی عادی، اعتقاد محمد ابن عبد الوهاب است.
دقیقاً همان حرفی که محمد ابن عبد الوهاب در بدترین جسارت هایش به نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) داشت، این آقا هم همان حرف را به پیغمبر می زند بعد آقایان رها کردند این آدم بیاید همین ها را بگوید و لباس روحانیت هم تنش باشد. یقین بدانید پای من و شما اگر از جهت قانونی هم نگیرند، خدای متعال ما را عقاب خواهد کرد به خاطر این که با چنین فردی، با چنین دیدگاهی برخورد نکردیم!
مجری:
شندیم و ساکت نشستیم
استاد ابو القاسمی:
بله، این یک نکته. البته من مصادر تصویری اش را هم داشتم راجع به این که محمد ابن عبدالوهاب می گفت پیغمبر تارش است حالا باید بگردم این را پیدا کنم. اما نکته دیگر در مورد این اقا این است، این شخص آمده و دقیقا همان دیدگاه وهابیت در مورد توسل را مطرح می کند، بدون یک ذره فرق، تازه وهابی ها یک مقداری اصطلاحات را از او بهتر متوجه میشوند ایشان در اصطلاحات هم غلط می گوید. مشخص است یک چیزی را گوش داده متوجه نشده فقط مثل یک طوطی میخواهد عقیده شیعه را خراب کند و تکرار می کند.
یاد یک خاطره ای افتادم در بقیع بودیم یکی از عقب ماندههای ضریب هوشی پایینهای وهابی کنار قبور امهات المؤمنین همسران پیغمبر (صلی الله علیه واله وسلم) و عمه های حضرت یک دیواری بود می رفت روی آن دیوار می ایستاد یک نواری ضبط کرده بود و آن را گوش داده بود و حفظ کرده بود همان را از اول تا آخر می خواند. و بعضی جاهایش را هم اشتباه حفظ کرده بود همان اشتباه را می گفت و تکرار می کرد. بعد اگر یک جایی هم شما گیرش می انداختی و با او صحبت می کردی یادش می رفت تا کجا خوانده دوباره از اول شروع می کرد می خواند چون جواب نداشت که بدهد.
آقای سلیمانی اردستانی دقیقا همان حرفهای وهابیت را نفهمیده مطرح میکند. چرا؟ در دو سه کلیپ بعدی خواهیم دید که اصلا ایشان متوجه خیلی از مسائل نشده و استدلالش هم 180 درجه برعکس است. کلیپ را ببینیم.
کلیپ شماره دو از اقای سلیمانی اردستانی (واسطه لازم نیست)
مگر خداوند نگفت: (ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
(ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
مرا بخوانيد تا (دعای) شما را بپذيرم!
سوره غافر (40): آیه 60
چرا نگفت که نه شما بیایید بگویید، یک واسطه ای برای من بیاورید دستور داد گفت (ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ) آیه قرآن است گفت من را بخوانید تا جواب تان را بدهم. یک آیه دیگر هم می گوید (أَمَّنْ يجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيكْشِفُ السُّوءَ)
(أَمَّنْ يجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيكْشِفُ السُّوءَ)
يا کسی که دعای مضطر را اجابت می کند و گرفتاری را برطرف می سازد،
سوره نمل (27): آیه 62
این هم صاحب پرسش و استفهام است این هم از آن نوع استفهام ها است چه کسی آدم مضطر را جواب می دهد هر وقت دعا می کند و گرفتاریش را بر طرف می کند چه کسی بر طرف می کند؟ جوابش چه است؟ معلوم است غیر از خدا هیچ کس! این استفهام باز آن استفهام آن شکلی است که گفتم معلوم است جوابش چه است این هم در قرآن آمده است.
هیچ جای قرآن ندارد یک آدم بی آبرویی هستید، هیچ جای قرآن گفت سراغ کسی بروید، خود دعا در روایت مگر نداریم
«الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَة»
دعا، مغز عبادت است!
دعا یعنی خواندن، گفتن، یعنی خدا؛ در دعا چه کسی را باید خواند؟ خدا را باید خواند اگر خواست حتماً جواب می دهد خودش گفته جواب می دهم؛ ولی خواسته ما را اگر خواست می دهد نخواست هم نمی دهد. مثلاً حتی در کتاب های کلامی مان کجا گفتند یکی از کارهای امام این است که خواسته های مردم را بر آورده می کند.
شما اگر یک کتاب کلامی آوردید که من خیلی چیزهایش را قبول ندارم ولی یک کتاب کلامی مقصودم کتاب اعتقادی است مثل کتاب آموزش عقاید آقای مصباح یا کتاب کلام آیت الله سبحانی، شئون امامت را گفته است ببینید کجایش گفت یکی از کارهای امام این است که مردم از ایشان چیزی می خواهند آن ها هم می دهند.
همچنین چیزی نیست امام هادی و راهنما است بیش از این نباید باشد، مگر این وسط کمبودی هست که امام باید این کار را انجام بدهد؟ خدا به من گفت خودت من را بخوان. خودش دستور داده دستور یعنی چه؟ یعنی بخوان من را تا جوابت بدهم. واسطه یعنی چه؟
مجری:
صحبت هایش خیلی بی اساس و سخیف است و برایش کلی جواب داریم. مثل آن می ماند که بگوید:
(فَوَيلٌ لِلْمُصَلِّينَ)
پس واي بر نمازگزاراني که...
سوره ماعون (107): آیه 4
ولی به بقیه اش (الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ) نگاه نکند
(الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ)
در نماز خود سهلانگاري ميکنند!
سوره ماعون (107): آیه 5
استاد ابو القاسمی:
می گوید خدا گفت (ادْعُونِي) اولاً این دعا به چه معنا است؟ دو مگر ما در خود قرآن نداریم سراغ انبیاء رفتند
(قَالُوا يا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ)
گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطا کار بوديم!»
سوره یوسف (12): آیه 97
فرزندان یعقوب پیش یعقوب رفتند پدر تو واسطه ما شو، تو استغفار کن؛ واسطه گری همین است می گوید ما واسطه نداریم بعداً هم همین واسطه گری را می گوید اشکال دارد. آقایان اگر این توسل به دعا است نه توسل به دعا را وهابیون قبول دارند. توسل به دعا را این آدم جاهل که در قرآن هم آمده است قبول نمی کند.
این آدم حتی حرف وهابیت را هم نفهمیده است. این قدر سطح شبهاتش نازل شده که فقط یک چیزی خوانده آن هم نفهمید همان را دارد ارائه می کند، کاش حرف وهابیت را گفته بود این قدر سطح شبهاتش نازل شده است. (يا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا) پدر، واسطه بین ما و خدا شو تو از خدا برای ما طلب بخشش کن.
آیه دیگر:
(وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا)
ما هيچ پيامبری را نفرستاديم مگر برای اين که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر اين مخالفان، هنگامی که به خود ستم می کردند (و فرمان های خدا را زير پا می گذاردند)، به نزد تو می آمدند؛ و از خدا طلب آمرزش می کردند؛ و پيامبر هم برای آنها استغفار می کرد؛ خدا را توبه پذير و مهربان می يافتند.
سوره نساء (4): آیه 64
کجا در قرآن آمده است؟ کجا در کتب کلامی آمده مردم حاجت هایشان را از پیغمبر و امام خواسته باشند؟ در قرآن:
(وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ)
و (به ياد آوريد) زمانی را که موسی برای قوم خويش، آب طلبيد
سوره بقره (2): آیه 60
یا آیه دیگر می گوید: (وَأَوْحَينَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ)
(وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَي عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا وَأَوْحَينَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَينًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَيهِمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُوا مِنْ طَيبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يظْلِمُونَ)
ما آنها را به دوازده گروه -که هر يک شاخهاي (از دودمان اسرائيل) بود - تقسيم کرديم. و هنگامي که قوم موسي (در بيابان) از او تقاضاي آب کردند، به او وحي فرستاديم که: «عصاي خود را بر سنگ بزن!» ناگهان دوازده چشمه از آن بيرون جست؛ آنچنان که هر گروه، چشمه و آبشخور خود را ميشناخت. و ابر را بر سر آنها سايبان ساختيم؛ و بر آنها «من» و «سلوي» فرستاديم؛ (و به آنان گفتيم:) از روزيهاي پاکيزهاي که به شما دادهايم، بخوريد! (و شکر خدا را بجا آوريد! آنها نافرماني و ستم کردند؛ ولي) به ما ستم نکردند، لکن به خودشان ستم مينمودند.
سوره اعراف (7): آیه 160
به موسی وحی کردیم چه زمانی؟ زمانی که مردم مشکل خشکسالی را از چه کسی کمک خواستند؟ بی آب هستی پیش چاه کن برو چاه کن متخصص بی آبی است باید او برای شما چاه بکند و آب در بیاورد متخصص پیدا کردن آب مردم پیش چه کسی آمدند؟ پیش حضرت موسی در قرآن آمده است.
من چقدر به حال تو باید گریه کنم قرآنی که ادعای که می کنی طرفدار قرآن هستی در آن صراحتاً این آیات آمده است. استغاثه که بالاترین درجه نوع توسل است مستقیماً در قرآن آمده است تو حاضر به قبولش نیستی سراغ حرف وهابیت رفتی آن را هم درست نفهمیدی. گریه می کنم به حال آن شاگردان نادانی که در جلسه پای حرف هایش می نشینند و در دهانش نمی زنند خجالت بکش حرف هایت صد و هشتاد درجه مخالف قرآن است.
آیه دیگر:
(فَأَرْسَلْنَا عَلَيهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ * وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ)
سپس (بلاها را پشت سر هم بر آنها نازل کرديم:) طوفان و ملخ و آفت گياهی و قورباغه ها و خون را -که نشانه هايی از هم جدا بودند- بر آنها فرستاديم؛ (ولی باز بيدار نشدند، و) تکبر ورزيدند، و جمعيت گنهکاری بودند! هنگامی که بلا بر آنها مسلط می شد، می گفتند: «ای موسی! از خدايت برای ما بخواه به عهدی که با تو کرده، رفتار کند! اگر اين بلا را از ما مرتفع سازی، قطعا به تو ايمان می آوريم، و بنی اسرائيل را با تو خواهيم فرستاد!»
سوره اعراف (7): آیه 134
چندین مصیبت داشتند (فَأَرْسَلْنَا عَلَيهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ) طوفان آمد، ملخ آمد، (قُمَّل) یعنی شپش آمد قورباغه، خون مصیبت های که برای قوم فرعون آمد (قَالُوا يا مُوسَى) گفتند موسی (لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ) اگر تو بر طرف بکنی کجا؟ در کدام کتاب کلامی آمده که به ولی الهی برای بر طرف کردن مراجعه کنید؟ در قرآن آمده است.
من نمیفهمم، خجالت نمی کشد شهریه امام زمان را خورده است لباس روحانیت تنش است شبهه وهابیت هم مطرح می کند اقلاً برو بخوان شبهه شان را درست مطرح کن. اقلاً شبهه وهابیت را بفهم همان که غلط است، غلطش را ارائه کن؛ کلمه دعا ما در قرآن داریم (ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ) امادر آیات دیگری هم دعا آمده است. دعا برای ندا و صدا زدن است
(لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَينَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا)
صدا کردن پيامبر را در ميان خود، مانند صدا کردن يکديگر قرار ندهی؛
سوره نور (24): آیه 63
(قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيلًا وَنَهَارًا)
(نوح) گفت: پروردگارا! من قوم خود را شب و روز (به سوی تو) دعوت کردم
سوره نوح (71): آیه 5
فقط باید خدا را صدا زد؟ موسی قومش هم صدا زدند شما الان سر کلاس شاگردت را صدا می زنی یا شاگردان شما را صدا می زنند مگر صدا زدن اشکال دارد؟ مگر دعای غیر الله اشکال دارد؟ اگر مقصود حاجت خواستن و واسطه قرار دادن است ربطی به کلمه دعا ندارد. بگو واسطه گری به نظرم اشکال دارد این هم واسطه گری در قرآن؛ نه دعا و نه واسطه گری را فهمیده است. اصلا مدلهای توسل را متوجه نشده است برای این که شما این را بفهمید کلیپ بعدی را ببینیم.
مجری:
ضمن این که آیات قرآن همان که شما فرمودید هر جایی که رفتند از او درخواست کردند.
استاد ابو القاسمی:
کتاب بدایة المعارف یک بخش را بخش توسل آورده که به پیامبر و ائمه و به اولیاء دیگر توسل کرد. در بدایة المعارف که کتاب کلامی است این موجود است و در حوزه تدریس می شود. مشخص است کتاب رایج کلامی حوزه را هم بلد نیست.
مجری:
این همه ادعا می کند که به کتاب های کلامی مراجعه کنید. همان طور که استاد فرمودند کلیپ بعدی را ببینیم که در این کلیپ مباحث ایشان را بیشتر می توانیم بفهمیم که در چه جایگاهی است.
کلیپ شماره سه آقای سلیمانی اردستانی:
آن جا می گویی به حق این قرآن خدا، خدا را داری صدا می زنی آن شب اصلاً کسی دیگر را صدا نمی زنی اشتباه است اگر صدا بزنی. حتی امام علی هم طوری نیست ای خدا به حق علی تو خدا را داری صدا می زنی اشکال ندارد. شب های ماه مبارک رمضان می گویی ای خدا به حق قرآن، ای خدا به حق علی، به حق حسن، به حق همه مقربان مانعی ندارد.
شاگرد سلیمانی اردستانی:
من هم همین را می گویم ای خدا به حق ابو الفضل این کار را بکن!
آقای سلیمانی اردکانی:
بگو اشکال ندارد.
شاگرد سلیمانی اردستانی:
چهارده معصوم را میگویم
آقای سلیمانی اردکانی:
این فرق کرد این یعنی خدا را قسم می دهیم، یک کاسه اش کن خدایا به حق همه مقربان درگاهت قسمت می دهم خودت این کار را برای من بکن، معنی توسل این نیست توسل این است «يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه» تو برو شفاعت کن، میانجی بشو این جا میانجی قرارش ندادی.
می گوییم ای خدای کعبه به حق کعبه فلان کن، به حق حسین فلان کن یعنی خودت بکن این که مسئله ای ندارد. این جا امام حسین و ابی الفضل را خطاب قرار ندادی این جا امامزاده فلان را خطاب قرار ندادی می گویی خدا، تا مادامی که خدا می گویی آن وقت می خواهی بگویی خدایا به حق هر که می خواهی بگو؛ حتی اگر اشتباه هم کرده باشی!
استاد ابو القاسمی:
اصلاً متوجه نیست سه مدل توسل داریم اگر یک ذره اصطلاحات کار کرده بود توسل به جاه، توسل به مقام، به حق یا به اسم های مختلفی که رویش گذاشتند به این توسل به جاه می گویند. نوع دوم توسل به دعا «يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه» نوع دوم توسل، توسل به دعا که ممکن است شما به زنده بگویید برایم دعا کن
(قَالُوا يا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ)
گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بوديم!»
سوره یوسف (12): آیه 97
ممکن است به مرده بگویید «يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه» به امام زمان می رسیم می گوییم امام زمان زنده است.
سوم نوع استغاثه، استغاثه هم نوعی از توسل است شما به شخصی می گویید شما خودت انجام بده در مدل اول، مخاطب خدا است و انجام دهنده هم خدا به حق شخصی، در مدل دوم مخاطب ولی خدا، انجام دهنده خدا است در مدل سوم مخاطب ولی خدا، انجام دهنده هم ولی خدا با اذن خدا است.
این سه مدل توسل است که نوع اول را توسل به جاه می گویند نوع دوم را توسل به دعا می گویند نوع سوم را استغاثه می گویند ولی هر سه زیر شاخه توسل است. ایشان به آنی که اشکال دارد «يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه» است «يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّه» می شود دقیقاً همان نوع (أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا)
الان پدرش واسطه شده است سوره یوسف آیه 97 بسیاری از وهابی ها قبول دارند می گویند این اشکال ندارد تو آن قدر به قرآن و عقیده وهابیت جاهل هستی این هم می گویی اشکال دارد. واسطه گری اشکال دارد چرا فرزندان یعقوب پیش پدرشان رفتند مشرک شدند؟ آدم باید گریه کند به حال این مردمی که می نشینند حرف های این شخص را گوش می دهند.
خودش شخص صد در صد خبیثی است کسی که به پیغمبر آن طور جسارت کند اصلاً او را مسلمان نمی دانم همانی که سنی ها گفتند محمد ابن عبد الوهاب به خاطر این جسارتش به پیغمبر مسلمان نیست. اعتقادات اسلامی را راحت زیر سوال دارد می برد این راجع به این که اصلاً نفهمید توسل چه است؟
در کلیپ بعدی که پخش می کنیم انکار سماع موتی را می خواهد بکند تشکیک در توسل با انکار سماع موتی کلیپ را ببینیم.
کلیپ شماره چهار اقای سلیمانی اردستانی (انکار سماع موتی)
یک آقایی سید حسین نام یا سید حسن نامی صد سال پیش زندگی می کرده، شما باور دارید که همه جا حضور دارد، حتی درون دل همه انسان ها یعنی (عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ) هم هست. همه جا هم حضور دارد نه فقط روی زمین تو کرات، هر جا و همه جا حضور دارد. در آن واحد هم زمان جوابِ میلیاردها انسان را می تواند بدهد و می تواند حاجت شان را بر آورده کند. معنای این حرف، این است.
شاگرد سلیمانی اردستانی:
استاد وقتی فرا زمانی و فرا مکانی باشد می شود
اقای سلیمانی اردستانی:
مگر می شود آدم فرا زمانی و فرا مکانی؟
شاگرد سلیمانی اردستانی:
بله بعد از مرگ می شود از یک زمان و مکان بیرون بروند من آن چیز را نمی گویم این صحبت شما را می گویم آن سیدی که شما می گویید نمی گویم ولی می گویند انسان از زمان و مکان آزاد می شود در آن واحد به همه جا می رود. وقتی ربطی به زمان و مکان نداشته باشد می شود.
اقای سلیمانی اردستانی:
یعنی فرمایش تان این است مثلاً مرحوم پدر من الان این جا هست؟
شاگرد سلیمانی اردستانی:
اگر بخواهد بله
اقای سلیمانی اردستانی:
اگر بخواهد یعنی چه؟ یعنی الان دارد صحبت ما را می شنود؟ یعنی همه جا حضور دارد؟ یعنی همه چیز را می داند؟
شاگرد سلیمانی اردستانی:
استاد ما که در قید زمان و مکان هستیم نمی توانیم بفهمیم مثل سیاه چاله وقتی از قید زمان و مکان آزاد شویم در آن واحد می شود اصلاً بحث محدودیت نیست
اقای سلیمانی اردستانی:
اگر از قید زمان و مکان آزاد شدی درست است مانعی ندارد از زمان و مکان آزاد می شود درست است؟
شاگرد سلیمانی اردستانی:
بله
اقای سلیمانی اردستانی:
باشد الان یزید دارد صداهای ما را می شنود.
شاگرد سلیمانی اردستانی:
نه!
اقای سلیمانی اردستانی:
چه فرقی دارد؟ روح از قید و زمان آزاد شد
شاگرد سلیمانی اردستانی:
نه هر روحی نمی شود
اقای سلیمانی اردستانی:
پس باید خدا بخواهد. سوال این است دقیقاً بخواهیم حرف بزنیم یک وقت می گویید آدم وقتی مرد از قید جسم آزاد می شود، دیگر در زمان و مکان نیست یزید هم فرق ندارد باید کلی بگویید. اگر گفتید آدم های خوب، پس خدا می خواهد آن وقت باید ببینیم خدا هر کسی را چقدر...
استاد ابو القاسمی:
میخواهد بگوید توسل را بخواهی قبول کنی باید قبول کنی یزید هم حاجت می دهد، اگر یزید حاجت ندهد پس توسل باطل است چرا؟ چون اگر مرده بتواند بشنود یزید هم باید بتواند بشنود و حاجت بدهد نمی شود مرده ها درجات داشته باشند؟ نمی شود خدا به مرده ها به حسب اطاعت و عبادت شان آزادی در آن عالم بدهد؟ آقای سلیمانی اردستانی عقل شما همچنین اقتضائی ندارد؟ روح یزید در آن عالم در عذاب باشد روح مؤمن آزاد باشد، همچنین چیزی محال است؟ خیلی واضح است.
اگر این طور که شما دارید می گویید باور دارید همه جا باید آن روح حضور داشته باشد حتی در دل همه انسان ها؛ خیلی ساده ترش می کنیم شیعه و سنی روایت دارند شما به مرده ای سلام بدهی خدا فرشته ای را مأمور می کند سلام تو را به او می رساند.
اگر شما گیرت این است که آن انسان سمیع و بصیر بشود همه صداها را بشنود و ببیند نه خیلی ساده ترش می کنیم یک فرشته ای مأمور از طرف خدا می رساند. یک میلیارد نفر سلام برسانند خدا یک میلیارد فرشته ندارد؟ آقای سلیمانی اردستانی، خدا مگر یک میلیارد فرشته ندارد؟ ببین اول اعتقادات شیعه چه است بعد نقدش کن!
ببین نظر اهل سنت چه است؟ حتی یک سری از سنی ها و سلفی ها هم همچنین حرف هایی نمی زنند. مگر می شود در دل همه انسان ها باشد؟ فرشته در دل همه ما هست ولی در دل شما شیطان هست فرشته نیست. مگر می شود انسان فرا زمانی باشد؟ میگوید مگر مرحوم پدر من الان این جا هست؟ پدر شما نباشد فرشته نمی تواند آن جا باشد صدای شما را به پدر شما برساند؟
مگر روایات شیعه و سنی نیست اگر یک شخصی از دنیا رفت به او سلام کردید خدا یک فرشته ای مأمور می کند این سلام را از شما می گیرد به او می رساند و روحش را به او بر می گرداند جواب سلام می دهد. یک فرشته ای باشد حاجت ما را بگیرد به او برساند چه اشکالی دارد؟ اگر از قید زمان و مکان آزاد بشود یزید الان باید صدای ما را بشنود فرض کنیم بشنود اشکالش چه است؟ ولی یزید حاجت نمی تواند بدهد اما ائمه اطهار می توانند حاجت بدهند مگر وقتی جنازه ها را در چاه بدر انداختند نبی مکرم نفرمود:
«مَا أَنْتُمْ بِأَسْمَعَ لِمَا أَقُولُ مِنْهُم»
بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج19، ص 346
حضرت با ایشان شروع به صحبت کرد عمر ابن خطاب گفت پیغمبر داری با مرده ها صحبت می کنی؟ «مَا أَنْتُمْ بِأَسْمَعَ لِمَا أَقُولُ مِنْهُم» مگر در قرآن نیست شما خیلی تأکید بر قرآن دارید حضرت شعیب وقتی قومش نابود شدند.
(فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ * فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيفَ آسَى عَلَى قَوْمٍ كَافِرِينَ)
(صالح) از آنها روی برتافت؛ و گفت: «ای قوم! من رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ کردم، و شرط خير خواهی را انجام دادم، ولی (چه کنم که) شما خيرخواهان را دوست نداريد!» سپس از آنان روی برتافت و گفت: «ای قوم من! من رسالت های پروردگارم را به شما ابلاغ کردم و برای شما خيرخواهی نمودم؛ با اين حال، چگونه بر حال قوم بی ايمان تأسف بخورم؟!»
سوره اعراف (7): آیات 79 و 93
قومش نابود شدند طوفان آمد همه را از بین برد قوم صالح هم چنین (فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ) با قومش صحبت کرد. نه آقای سلیمانی اردستانی الان به پیغمبر می گوید یعنی الان روح آن مرده این جا حاضر است با او صحبت کنم روح مرده حاضر می شود؟ بله می شود چه اشکال دارد؟ با مؤمن صحبت کردی روحش حاضر می شود خوشحال می شود. با کافر صحبت کنی حاضر می شود ناراحت می شود عذاب هم می کشد.
یا نه محصور است نمی تواند حاضر بشود چه اشکال دارد؟ آخرش هم می گوید پس خدا باید بخواهد.
مجری:
همه حرف ما این است که خدا خواسته است.
استاد ابو القاسمی:
بله در اعتقاد شما نبی مکرم یک پستچی بود تمام شد رفت، خدا برای او هیچ چیز نخواست اعتقاد ما اعتقاد اسلامی است اعتقاد ما با اعتقاد شما فرق می کند. همان طوری که قبلاً عرض کردم در باب وحی، ایشان وحی را یک چیز بسیار ساده می داند
مجری:
همان نگاه، همان شیوه، همان روش، در همه جا تسری می کند
استاد ابو القاسمی:
احسنت تَهش می شود پیغمبر این طوری می گوید. در جلسه رسماً گفت پیغمبر یک پیامی آورد و رفت تمام شد. پس ملاحظه فرمودید که ایشان راجع به این قضیه چه می گوید. اما حالا گفتیم چون نفهمیده مغالطه خیلی واضح می کند کلیپ بعدی را ببینیم تا مشخص بشود این اقا واقعا نفهمیده و دارد استدلال می کند یعنی فقط و فقط دنبال شبهه افکنی است.
کلیپ شماره پنج آقای سلیمانی اردستانی (نفهمیدن موضوع)
شما می گویید علی، نه می گویم سید ابو الحسن!
شاگرد سلیمانی اردستانی:
معنیش چیست؟
اقای سلیمانی اردستانی:
سید ابو الحسن همه جا حضور دارد؟ دل همه انسان ها داخل دل همه در کرات هست؟ حاجت همه انسان ها را در آنِ واحد می تواند بر آورده کند؟ اگر سید ابو الحسن مشکل داشت فرقی ندارد هیچ انسانی دیگر نمی تواند!
استاد ابو القاسمی:
حضرت علی می تواند یانه؟ می گوید نه فرق نیست سید ابو الحسن یا هر امامزاده ای اگر او نتواند هیچ انسانی و حضرت علی هم نمی تواند.
چون که صد آمد نود هم پیش ماست
اما چون نود آمد صد پیش ماست؟ فرض کنیم آقا سید ابو الحسن امامزاده ای نتواند حضرت علی هم نمی تواند؟ این که یک امامزاده ای با درجه پایین تر از امام نتواند دلیل می شود امام نتواند؟ این که یزید نتواند دلیل می شود آن امامزاده نتواند؟
مجری:
بر عکس دارد می رود و آن مغالطه است
استاد ابو القاسمی:
دقیقاً بر عکس دارد می گوید این قدر استدلال، سخیف و پست این قدر واضح البطلان! ادعای روشنفکری شان هم می شود بعد می گوید هیچ کدام از مراجع حرف های من را نفهمیدند و هیچ کدام از صدر اسلام تا حالا اسلام را آن طور که من فهمیدم نفهمیدند. خدا را شکر که هیچ کدام مثل شما نفهمیدند!
مجری:
چیزی که این می گوید اصلا اسلام نیست.
استاد ابو القاسمی:
اگر بنا بود این طور اسلام را بفهمند یزید به شما در اعتقادش به ائمه شرف داشت. اما روی همین منوال آمده طی الارض داشتن اولیاء الهی را هم منکر میشود کلیپ بعدی را ببینیم.
کلیپ شماره شش اقای سلیمانی اردستانی (طی الارض و جایگاه اولیاء)
شاگرد سلیمانی اردستانی:
طی الارض و اینها وجود ندارد؟ کسی که از زمان و مکان آزاد می شود میتواند طی الارض کند.
سلیمانی اردستانی:
یکی از بزرگان مرحوم اقای شاه آبادی استاد آیت الله خمینی عارف خیلی بزرگی است به پسرش گفتند آیا پدرت طی الارض هم داشت؟ گفت داشت منتها من تندتر می رفتم چون جوان بودم، طی الارض من هم دارم، هفته گذشته تهران بودم این جا آمدم طی الارض دارم. ما یک وقت می خواستیم با آقای سهرابی تهران بیرویم دیر شده بود به ایشان گفتم من می خواهم بخوابم طی الارض می کنم که سر ساعت برسیم می گفت دیر شده سر ساعت برای سخنراین نمی رسیم گفتم من می خوابم ولی از خدا می خواهم که طی الارض بشود. اتفاقا زودتر از موقع رسیدیم گفتم دیدی طی الارض شد گفت آره طی الارض کرده ولی تو خواب بودی من با سرعت 160 رفتم!
شاگرد سلیمانی اردستانی:
اصلا طی الارض نیست؟
سلیمانی اردستانی:
هیچی، هیچی!
شاگرد سلیمانی اردستانی:
انسانی که از زمان و مکان خارج می شود!
سلیمانی اردستانی:
این حرفها چه است؟ اولا آنهای که طی الارض می گویند برای آدمهای زنده می گویند برای آدم مرده که طی الارض نمی گویند.
شاگرد سلیمانی اردستانی:
زنده و مرده آدم که فرق ندارد بالاخره با روح شان این کار را می کند.
سلیمانی اردستانی:
یک نفر طی الأرض کرده است؟
شاگرد سلیمانی اردستانی:
ما ندیدیم!
اقای سلیمانی اردستانی:
چرا من دیدم پیامبر، قرآن چون می گویند قبول دارم
(سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى)
پاک و منزه است خدايی که بنده اش را در يک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گردا گردش را پر برکت ساخته ايم- برد،
سوره اسراء (17): آیه 1
این های که می گویند طی الارض کرد، از این جا به آن جا رفت همه اش دروغ است یکیش را باور نکنید بنا نبود امام علی الان این جا و آن جا باشد همچنین چیزی بنا نبوده است!
مجری شبکه ولی عصر:
تأسف می خورم این حرف ها را می زند و آن بنده خداهایی که آن جا دارند این حرف ها را می شنوند.
استاد ابو القاسمی:
معراج را قبول نمی کند ولی طی الارض را از مکه به آن جا را چون که در قرآن آمده قبول می کند آن اگر نبود قبول نمی کرد راجع به (عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ) که به حضرت سلیمان گفت
(قَالَ عِفْرِيتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيهِ لَقَوِي أَمِينٌ * قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يرْتَدَّ إِلَيكَ طَرْفُكَ)
عفريتی از جن گفت: «من آن را نزد تو می آورم پيش از آنکه از مجلست بر خيزی و من نسبت به اين امر، توانا و امينم!» (اما) کسی که دانشی از کتاب (آسمانی) داشت گفت: «پيش از آنکه چشم بر هم زنی، آن را نزد تو خواهم آورد!»
سوره نمل (27): آیات 39 و 40
آن را چه کار می کنی؟ آن جنی که به حضرت سلیمان گفت برایت تخت ملکه بلقیس را می آورم. آن که (قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يرْتَدَّ إِلَيكَ طَرْفُكَ) آن را می خواهی چه کار کنی؟ آصف ابن برخیا را این را هم نمی خواهی قبول کنی؟ به خدا زشت است خجالت بکشید قباحت دارد بنا نیست با عقلِ کوچک شما جایگاه اولیاء سنجیده بشود.
بنا نیست با توانایی های محدود جسمی و عقلی شما مکانت اولیاء الهی مقدر بشود، بنا نیست هر چه شما قبول نکردی رخ نداده باشد. همین که می گویی چون دلیل، هر کجا گفتند دروغ است همین دلیل نقصان عقل شما است. اتفاقاً در منطق می گویند هر چیزی که عقلاً محتمل بود «فذره في بقعة الامكان» اول اصول می گوید «کلما قرأ سمعک»؛ هر چیزی که به گوشت خورد یا به ذهنت افتاد ولی، دلیل بر ردش نداشتی «فذره في بقعة الامكان»؛ بگو احتمال دارد شده باشد همین که شما می گویی قطعاً نیست و دروغ است همین مشخص است شما لجاجت داری بر خلاف روش عقلائی مطالبی که در مورد اولیاء آمدند را رد کنی چرا؟ دقیقاً به همان دلیلی که محمد ابن عبد الوهاب این کار را می کرد. اگر این ها را رد نکند باید قبول کند یک شخصی در عالم هست یک جایگاهی دارد یک افرادی جایگاهی داشتند آن افراد با آن جایگاه، واجب الإتباع می شوند. مردم به آن ها مراجعات خواهند داشت آن موقع فرق می کند.
این را هم ملاحظه کردید که انکار طی الارض کرده است اما نکته دیگر روایات خیلی زیاد داریم که ائمه اطهار (علیهم السلام) اموال زیادی بخشش می کردند، ایشان با تمسخر یکی از روایت هایش را می گوید اگر امام حسین این قدر پول در خانه اش داشت قارون می شود، چرا این پول ها را قبلاً خرج نکرده بود؟ چرا این پول ها و طلاها را نگه داشت و خرج نکرد؟
بعد جالب است بحث در مورد بحث خمس است می گوید خانم فلانی همان طوری که شما را نسبت به خمس بی اعتقاد کردند به امام حسین هم بی اعتقادت می کنند این تکه اش خیلی مهم است بیننده ها خوب گوش بدهند کلیپ را باهم گوش بدهیم.
کلیپ شماره هفت آقای سلیمانی اردستانی:
خانم حجتی تا الان از خمس و این ها بی اعتقادت کردم یک خرده دیگر بنشینی از امام حسینی که کنز داشته، سکه و طلا در خانه اش بوده است تازه نمی دانم چند تا بود که دویست تایش را بر داشت حتماً دو، سه هزار تایی بود که دویست تایش را برداشت. احتمالاً این امام حسین نبوده قارون بوده است!
استاد ابو القاسمی:
این همه روایت داریم ائمه (علیهم السلام) توانایی های تکوینی داشتند در خاک دست می کردند طلا می شده فرض کنیم امام در خانه خودش اراده کند خدا سکه خلق کند به فقیری بدهد اشکالی پیش می آید؟ امام حتماً باید قارون باشد؟
مجری:
مگر بحث پول دار بودن قارون مطرح است، بحث ایمان است!
استاد ابو القاسمی:
یک مطلب دیگر چه کسی گفت هر کس در خانه اش پول دارد باید همان آن خرج کند؟ قدیم بانک نبود در بانک بگذارند.
(وَالَّذِينَ يكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ينْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ)
و کسانی که طلا و نقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) می سازند، و در راه خدا انفاق نمی کنند، به مجازات دردناکی بشارت ده!
سوره توبه (9): آیه 34
هم مربوط به خمس ندادن است آقایان می گویند اگر خمس و زکاتش را ندهی (فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ) نه این که هر چه در خانه ات هست باید بدهی. خدا در قرآن به پیغمبر می فرماید:
(وَلَا تَجْعَلْ يدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا)
هرگز دستت را بر گردنت زنجير مکن، (و ترک انفاق و بخشش منما) و بيش از حد (نيز) دست خود را مگشای، تا مورد سرزنش قرار گيری و از کار فرو مانی!
سوره اسراء (17):آیه 29
نباید دستت را کامل باز کنی هر چه در خانه ات هست بدهی برود ولی این آقا، این طور ترسیم می کند اگر امام در خانه اش دویست تا سکه نگه داشته باشد قارون می شود. ولذا من باید تو را نسبت به همچنین امام حسینی بی اعتقاد کنم لذا به پیغمبر، به امام حسین، به خمس، به اولیاء الهی بی اعتقاد می شوی بعد با لباس روحانیت شیعه، آدم به کجا شکایت بکند!!
خجالت هم نمی کشد می خواهی شبهه مطرح کنی می خواهی به اعتقادات کنی این لباس را از تنت در بیاور این لباس پیغمبر است. لباس پیغمبر را در بیاور بعد توهین کن. نمی دانیم تا کی می خواهند این رفتار زشت و زننده را داشته باشند. اما کلیپ آخر را که برای امروز آماده کردیم ببینیم نمی دانم چطوری بگویم خیلی ساده عرض می کنم.
یکی از ابتدائی ترین دستورات اخلاقی دین این است که اگر به شما چیزی گفتند بلد نبودی بگویی «لا أدری» نمی دانم «لا أدری نصف العلم» روایت شبیه این، خیلی زیاد داریم از جهت عقلی روایت هم نباشد خود انسان درک می کند بلد نبودم می گویم نمی دانم.
اما آقای سلیمانی اردستانی می گوید این های که به ائمه مراجعه می کردند یک سری سوالات دینی داشتند دین را خدا به امام یاد داده است. اما راجع به مسائل غیر دینی می پرسیدند امام جاهل بود ممکن بود اشتباه جواب بدهد، اگر امام نمی داند باید بگوید نمی دانم.
میگوید نه، تقصیر مردم است چون مردم سوال کردند حتماً باید جواب بدهد! این قدر نا فهم!! ابتدائی ترین مسئله اخلاقی در مورد جهل اگر نمی دانی بگو نمی دانم امام این را بلد نباشد چون مردم سوال کردند می گوید هر طور شده باید یک جوابی جور کنم بدهم ولو غلط!
مجری:
این جا همه را به کیش خود پنداشته است.
استاد ابو القاسمی:
کلیپ بعدی را ببینیم
کلیپ شماره هشت از اقای سلیمانی اردستانی:
حرف این است که امام صادق (علیه السلام) یک امامت داشت احکام دین را بیان کرده یک زندگی داشت خیلی چیزها را حرف زده است. این حرف ها را مردم شنیدند تفکیک کنیم از امام صادق هر چه می پرسیدند نمی گفت این جا دارم حکم دین را بیان می کنم این جا دارم چه را بیان می کنم؟ یک انسان مثل بقیه انسان ها بوده است.
مثلاً به او می گفتند سرم شوره می زند چه کار کنم؟ حکم دین را نپرسیدی بگویم این جا، امام به عنوان یک انسان عادی حرف می زند مثل این که به جایی دارد نگاه می کند می گوید بیل به دست گرفتم چطور به دست بگیرم کمتر خسته بشوم؟ به او می گوید کمر بیل را روز زانویت بگذار چرا؟ چون دیده است.
شاگرد سلیمانی اردستانی:
ولی بلد است
اقای سلیمانی اردستانی:
ممکن است هم ندیده باشد!
شاگرد سلیمانی اردستانی:
ندیده نباید بگوید
اقای سلیمانی اردستانی:
چه کسی گفت نباید بگوید، چرا نباید بگوید؟
شاگرد سلیمانی اردستانی:
چون طرف گمراه می شود
اقای سلیمانی اردستانی:
نه او اشتباه کرده حکم دین را باید از امام گرفت!
استاد ابو القاسمی:
آمدند پیش امام سوال پرسیدند چه کسی گفت امام نباید بگوید؟ طرف اشتباه کرد آمده پرسیده شما مشکل نجاری داری باید از نجار بپرسی حالا که پیش امام آمدی ... می دانید قضیه اش شبیه چه می ماند؟ داستان را به نظرم سعدی نقل کرد می گوید شخصی پیش دامپزشکی رفت چشم درد داشت او هم دارویی که در چشم الاغ ها می کشید به چشم این شخص کشید و کور شد.
پیش قاضی رفتند قاضی نگاه کرد گفت هیچ چیزی به گردن این دامپزشک نیست چرا؟ گفت اگر خر نبودی پیش بیطار نرفتی! زبانم لال امام صادق را مثل یک بیطاری تصور کرد کار طبابت می کند می گوید بیطار باید کار طبابت بکند. فرض کنیم آن طرف یک شخص جاهل و نادانی که پیش امام رفت چیزی که نباید می پرسید را پرسید. امام هم جاهل و نادان است؟ امام مثل آن بیطار که نفهمد که نباید همچنین چیزی استفاده کند. حالا امتحان می کنیم شاید جواب داد بلد نیستم برو از یکی دیگر بپرس این قدر در اصول اخلاقی دین ما آمده است.
همان طور که خود این آقا گفت رسماً تلاش دارد تمام چیزهای که در دین هست را زیر سوال ببرد. دقیقاً تجسم محمد ابن عبد الوهاب ها
مجری:
ابن تیمیه ها در عصر خودشان
استاد ابو القاسمی:
ابن تیمیه به این شرف دارد ابن تیمیه حداقل مقداری سواد داشت، مطالعه اش زیاد بود این آدم نه، فقط یک مقداری گوش می دهد همان را هم غلط ارائه می کند.
مجری:
خودش آن چیزی که ادعا می کند را هم نمی داند چه است. از ایشان قبلا هم کلیپ داشتیم گفته بود من فقط قرآن را قبول دارم.
استاد ابو القاسمی:
این که می گوید من فقط قرآن را قبول دارم هفته بعد به آن خواهیم رسید. تواتر را قبول ندارد، روایات را به هیچ وجه قبول ندارد البته کجا؟ هر کجا ضدش باشد. هر کجا بخواهد یک مطلب غلطی را جا بیندازد روایات ضعیف و اشتباه را ردیف می کند. در یکی از مناظرات یک روایتی از نهج البلاغه خوانده بود که آن را هم خود حضرت راجع به آن صحبت کرده بودند. این مدل استناد و استدلالی که این شخص دارد از جهت علمی خیلی روشن است که تعمد دارد همان طور که گفت من می خواهم همان طور که اعتقاد به خمس را از شما گرفتم اعتقاد به امام حسین را هم از شما بگیرم!
مجری:
واقعا ادم نمی داند در همچنین شرایطی آدم چه بگوید فقط باید حواس مان را جمع کنیم صرفا به یک کسی که یک لباسی پوشیده و با یک همچنین شمایلی است هر حرفی زد دلیل نمی شود که درست باشد و اگر یک خورده همان های که آنجا نشسته اند البته خیلی هایشان مرتب انقلت می زنند ولی خوب است آدم مجهز باشد در یک همچنین جاهایی حواسش باشد.
نکاتی هم که در این برنامه جناب اقای دکتر فرمودند یک سری مبانی را به ما می دهند من که این مبانی را از حضرت استاد یاد میگیرم از ایشان خیلی متشکرم امیدوارم که شما بینندگان هم با من هم عقیده باشید. استاد خیلی متشکرم از حضور تان و وقتی که گذاشتید مباحث خوبی را ارائه کردید ان شاءالله که مورد پسند بینندگان هم قرار گرفته باشد.
در پایان برنامه یک یاد آوری بکنم که شما کانال ایتای شبکه حضرت ولی عصر را هم می توانید داشته باشید و از این طریق با کلیپها و برنامه شبکه حضرت ولی عصر بیشتر آشنا بشوید. اگر 313 را به 30001515 ارسال کنید به صورت خودکار لینک کانال به شما ارسال می شود و عضو این کانال می شوید، کانال خوبی است می توانید کلیپهای کانال را برای دوستان هم منتشر کنید و به عنوان هدیه بدهید و در ثواب نشر عقاید درست شما هم شریک خواهید بود.
بیشتر از این وقت شما را نگیریم و از محضر استاد هم خدا حافظی کنیم استاد اگر نکته خاصی نیست پایان برنامه را با دعای شما متبریک کنیم دعا بفرمایید
استاد ابو القاسمی:
بهترین دعا در همه اوقات برای همه انسانها دعا برای تعجیل فرج امام زمان (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) است از خدا می خواهیم هرچه زودتر در فرج موفور السرور مولایمان حجت ابن الحسن تعجیل بفرماید.
مجری:
ان شاء الله، دعای آخر ما هم اللهم عجل لولیک الفرج است ما را از دعای خیرتان ما را فراموش نکنید تا دیدار دیگر خدا نگهدار!